Direktlänk till inlägg 23 februari 2011

Boten och orsaken till MS

Av K - 23 februari 2011 12:01

Hoppas på att det ska komme en bot för ms. Men under tiden funderar man ju själv på vad det kan bero på.

Har ju ingen medicinsk kompetens så det mesta är rena gissningar.

Googlar mycket  och försöker följa med i utvecklingen.


Personligen tror jag ms är olika sjukdomar. Tester görs som lumbalpunktion och magnetröntgen.


I lumbalpunktionen ska man se tecken på inflammation om jag förstått det rätt, men detta borde man bara göra när man har en aktiv inflammation.


I hjärnan och eller ryggmärgen ska magnetröntgen visa  "vita fläckar" vet inte om det finns något minimiantal.


Sen är det patientens symtom, men ms kan ju ge så olika symtom, för många börjar det med en synnervsinflammation.

För några med stickningar. En del får bara några enstaka skov och några får lite fler, många behöver så småningom hjälpmedel och en del kan inte ta hand om sig själv alls.


På en del hjälper kortison vid skov och på en del som mig själv, känns det bara värre.


En del kan ta vissa mediciner som hjälper och en del så fungerar inte medicinerna alls.


Så varför skulle en sjukdom te sig så olika.


För en del verkar det ha utlöst av en livskris, och för mig kan det ha varit så, när krisen kändes över, bröt sjukdomen ut. Men jag kan ju inte vara säker på att det är så.


Hormoner verkar också spela roll, fler kvinnor än män får sjukdomen, kvinnor mår ofta "som bäst" eller bättre när de väntar barn, men riskerar skov precis efter förlossning.


Jag bytte p-piller när jag fick min ms, kan det då ha ett samband?

kan det beror på en infektion eller virus som de missat? kan det vara något annat?


Tankarna snurrar och frågorna är många, som ingen verkar kunna svara på.


En teori, inte min så klart :)

är att det handlar om förträngningar i halsvenen (tror jag fattat det rätt)

och det kanske det är för en del? själv har jag enkelt anlag för apc-resistens... kanske har blodet svårt att flyta på som det ska?  kanske har jag en förträngning någonstans?


Vem vet, tusen teorier och som horoskop kan de alla passa in om man vill att de ska göra det....men vad som fungerar i verkligheten verkar vara en helt annan femma...



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av K - 18 oktober 2011 13:32

Vid närmre eftertanken undrar jag om det inte är en ny synervsinflammation...Var öm i ögoat häromdagen när det började, ser suddigare   Fattar inte hur man ska veta skillnaden på restsymtom, spökskov eller vanligt skov.   Varför kan jag inte ...

Av K - 18 oktober 2011 13:13

Jaha då är synen lite suddigare igen och har varit det ett par dagar, även lite pirr när jag böjer nacken. Kan kanske beror på den ihållade förkylningen eller den dolda stressen. Har en lång arbetsvecka med mycket att göra, men känner inte att jag st...

Av K - 17 oktober 2011 13:14

Och det gick bra, kunde andas ut en aningen...   På ultraljudet såg allting bra och ut och blodprovet lika så.  Risken för att få ett barn med Downs syndrom räknades till 1 på nästan 13 000 så det känns bra :)   Själva inskrivningen kommer ...

Av K - 11 oktober 2011 14:08

Jag är bara så trött som man kan bli på att vara förkyld... ca 1 ½ månad har jag fått stå ut med täppt näsa, nysningar och massa snor.    Jag vill bara vara frisk!!   Är rädd för att få tillbaka astman jag hade i våras.  Tror kanske att min...

Av K - 7 oktober 2011 14:38

Ledighet, ska bli härligt och välbehövligt. Även om städa står på schemat.    Längtar till nästa vecka för då blir det kub test. Då får vi se den krabraten igen.  Spännnade, hoppas nu bara allting är som det ska.    ...

Ovido - Quiz & Flashcards