Alla inlägg under juni 2010

Av K - 29 juni 2010 23:00

Lite gräl har det varit mellan mig och sambon. Började i går. Vet inte varför. Men det resulterade i alla fall i ett schema.


För att få allting här hemma att gå runt helt enkelt.
Idag hjälptes vi åt med att laga maten, att få undan disken, tvätten blev vikt och undanlagd, två gemensamma promenader hann vi med med hunden, härligt!!


Också joggade vi! jag rörde på fläsket och joggade hela vägen. Vi har bestämt oss att vi minimum ska träna 15 minuter om dagen. Kan verka lite, men om man räknar in hundpromenaderna och att jag kommer cykla till jobb när jag börjar jobba igen så räcker det än så länge.

Vi funderar på att köpa kort till motionscentret så småningom också och då blir det ju lite mer :)

Av K - 28 juni 2010 09:43

Trots min utbildning inom hälsofrämjande arbete så är träning inte något som faller naturligt. Inte att jag är en soffpotatis, jag cyklar ofta till jobb och är ute och promenixar med hunden.


Men att ta mig tid till inplanerad och strukturerad träning är inte min grej. Jag har alla verktygen för att lyckas. Jag vet vilka förändringstader man befinner sig i när man går från att fundera på att träna till att göra det. Jag känner till nyttan av det och tro mig jag vill vara hälsosam och gå ner de där extrakilona.

Men trots det finner jag inte motivationen. Tycker att springa är pest och pina. Gå är väl ok. Men att gå en runda efter att ha varit ute och gått med hunden, det är är svårmotiverat. För promenaden med hunden är ok men inte tillräckligt pulshöjande, det bidrar bara till vardagshälsan. Inte till att förbättra konditionen eller bli av med kulan på magen. 


Helst av allt skulle jag vilja ha en crosstrainer hemma. Men platsen, det finns ingen plats. Jag är bekväm. Jag vill inte begemig långt för att röra mig. Det ska vara enkelt. Själva träningen får gärna vara påfrestande.


Ja det där med motivationen är hopplöst, det är ju egentligen bara att göra något... men vad?

Av K - 28 juni 2010 09:38

Ska prata med min arbetsgivare idag, ser ingen anledning att vara sjukskriven mer.

Planerar att komma tillbaka på torsdag.

Ser inte helt fram emot dagens samtal. Eftersom det inte blivit helt rätt med lönen... Tycker verkligen inte om de samtalen. Men jag får ju ta mig i kragen och bara få det gjort. Jag har ju trots allt en bra och förstående arbetsgivare mesta av tiden.


Dagen idag planeras som igår att ta det lugnt och få städat undan lite.


Vaknade av en hund som kräkte i morse så det har inte varit den bästa starten hittills. Trodde sambon skulle vakna och ta morgonrundan...
Men det ser ut som jag får göra det idag också. Har öppnat dörren ut till trädgården så att han kan gå ut när han vill men han gör tyvärr sällan det.

Av K - 27 juni 2010 20:46

En lugn förmiddag, hade dörren öppen till trädgården hela dagen, bara ut och njuta lite då och då.

Hade bestämt mig för att städa i renoveringskaoset, det blev bättre. Förhoppningsvis kan vi bli färdiga med renoveringen när vi snart har semester 3 veckor. Egentligen är det sambon som renoverar och jag assisterar, därför det inte hänt något senaste tiden :)

Kvällen var också lugn, tog en gemensam långpromenad med hunden. Jättehärligt. Vädret var ju inget annat än underbart.

Blev sallad med kallröktskinka till kvällsmat.


Blev lite gnabb på kvällen/natten om kvällsrundan, sambon hade lovat gå ut med honom, men orkade inte. Smått irriterad gick jag kort runda kissrunda med honom.

Av K - 26 juni 2010 18:52

I går var det midsommarafton. Sambon och jag ställde in våra planer att gå på födelsedagsfest. Han hade ingen större lust att gå.


Det blev en supermysig dag tillsammans istället, han jag och hunden. Vi började med en runda i skogen. När vi promenerat 5 km och var tillbaka på startplatsen var det fullt av folk, det var midsommarfirande på gång. Musik och barn.


Vi begav oss vidare till ett sandtag i närheten, packade upp filt och handdukar och bytte till badkläder. Det var dock inte jättevarmt så det var bara benen som blev blöta. Men hunden fick bada i alla fall. När det är varmt så märker man att han tycker att det är skönt.


Efter en stund packade vi fram lite bröd och rostbiff och gjorde rostbiffmackor och njöt av stillheten. Det var inte så många andra och vi kunde mysa ostört.


Några andra hundar var det en bit bort och sambon tog hunden och gick dit och hälsade. Det är så enkelt när man har hund att få kontakt med andra med hund.

De kom tillbaka till mig vattenvägen ( det var långgrunt) men hunden fick i alla fall simma, det gör han sällan självmant så det är kul att se :)


Vi packade så småningom ihop och åkte hem. Väl hemma blev det en lugn stund framför tv mumsandes på jordgubbar och grädde.


Något senare blev det grillad karre med pommes, grönpepparsås och grönsaker. '


Vi 22- tiden blev det dags för sambon att köra till jobb.


Dagen idag har varit lugn, sambon har sovit stor del av dagen, jag har tagit det lungt, varit ute med hunden ett par gånger och varit och storhandlat.


Haft lite ont i nacken och huvudet, iprenen har inte hjälpt som den brukar. Hoppas på att läkaren ringer om provsvaren från blodproven som togs förra veckan nu i den kommande veckan.


Är ju sjukskriven till den 7/7 men är i valet och kvalet om jag ska börja arbeta tidigare. Domningarna har ju nästan avtagigt helt och synen är bättre, men det kommer och går. Hade varit skönt att få konsultera med läkaren.


Kvällen blir lugn, när sambon vaknar blir det väl lite mat, funderar på baconlindad kyckling, med grillblandning (potatis, majskolv och broccoli) och kryddig bearnaisesås till det, får se vad jag mäktar med.


Sen bär det så småningom av till jobb för sambon, en kvällrunda för mig med hunden och förhoppningsvis en god natts sömn


Ovido - Quiz & Flashcards